Elke groep bestaat uit 2 á 4 leerlingen.
Lees de vragen hieronder zorgvuldig door.
Gebruik het internet om antwoorden op te zoeken. Onder het kopje infobronnen staan suggesties van informatieve websites.
Maak van alle vragen één geheel en lever die in.
Het eindresultaat lever je uitgeprint in bij de docent. Kijk bij beoordeling waar deze op let.
Bij vragen, twijfel niet en meld dit tijdig bij de docent.
Titelblad met de namen van de groepsleden
Inhoudsopgave
De antwoorden op de vragen en opdrachten
De eigen meningen van jullie
Zorg voor een nette lay-out, met kopjes, functionele plaatjes, lettertype 12 (Times New Roman)
Hieronder kun je de vragen vinden die jullie moeten beantwoorden. Sommige vragen moeten in groepsverband gemaakt worden, andere moeten individueel beantwoord worden.
1. Hoe luidt de officiële naam van Turkije? (1p)
2. Wie is de stichter van het huidige Turkije? (1p)
3. Wie is momenteel het hoofd van Turkije (1p)
4. Wat is de officiële naam van Syrië (1p)
5. Wanneer werd de huidige staat Syrië opgericht (1p)
6. Wie is op dit moment het hoofd van Syrië? (1p)
7. Leg in je eigen woorden uit wat nu het verschil is tussen noodhulp en ontwikkelingshulp. (2p)
8. Noem drie manieren waarop hulp uit Nederland aan andere landen wordt gegeven. (3p)
9a Wanneer geeft Nederland noodhulp? (1p)
9b. Aan welke regels heeft Nederland zich dan te houden? (1p)
10. Noem aantal manieren waarop noodhulp verleend kan worden, minimaal vier. (4p)
11a. Het waren eigenlijk twee zware aardbevingen. Hoe sterk was die in Turkije? (1p)
11b. Hoe sterk was die in Syrië? (1p)
12a. In Japan en in het westen van Amerika komen regelmatig ook zware aardbevingen voor. Zelfs net zo zwaar als die in Turkije en Syrië. Toch blijven de gebouwen in die landen beter overeind staan dan in Turkije en Syrië. Hoe komt dat? (2p)
12b. Wat kunnen de bouwers doen om hun bouwwerken beter bestand te maken tegen aardbevingen? (10p)
13a. In Syrië kwam de noodhulp pas bijna een week na de aardbeving een beetje op gang. Hoe kwam dat? (4p)
13b. Sinds de vorige zware aardbeving in 1999 met een kracht van 7,6 schaal van Richter met 17.000 doden in 1999 heeft de Turkse regering strengere, aardbevingsbestendige bouwvoorschriften ingevoerd. Toch lijken die in het aardbevingsgebied weinig geholpen te helpen. Hoe kwam dat? (5p)
13. Elke leerling uit de groep moet een kort verslag schrijven over zijn of haar bijdrage, de samenwerking en hoe ze de opdrachten ervaren hebben. Minimaal een half A4'tje. (Iedereen alles ingeleverd? 10p maximaal)